עסקת נדל"ן היא עסק מורכב. למעשה, רבים מגדירים זאת כעסקה הכי מורכבת ואולי גם הכי חשובה שאנשים עושים בחייהם. הדבר נכון כמובן לקנייה אך לא פחות חשוב מכך גם למכירה ולכן אחד ההיבטים הקריטיים שכל אדם הנכנס לעסקה כזו חייב לשאול את עצמו, הוא איך אפשר לעשות זאת הכי טוב, וגם להישאר עם כמה שיותר כסף בכיס אחרי שהעסקה מסתיימת. הנה 7 כללי מפתח ושאלות משמעותיות וחיוניות לעסקת נדל"ן מוצלחת:
- מכירה וקנייה או להפך: מה כדאי? להתחיל במכירה ואז לקנות נכס או אולי דווקא לפעול בצורה ההפוכה? מה שתמיד אני אומר ללקוחותיי זה שהכי חשוב שנהיה במינימום לחץ. תבינו, לחץ מוביל לפזיזות – פזיזות בנדל"ן שווה להפסיד כסף. תהיו אתם אלה שמכתיבים את התנאים (פינוי, מחיר ותנאי תשלום) וכך תעשו עסקה טובה יותר. לכן, ברוב המקרים קודם כל נפרסם, נקבע את התנאים שאנו רוצים ונמכור. רק אז נקנה. כמובן במקרים בהם אנו מחפשים נכס ממש מיוחד שלא בנמצא או רוכשים דירה מקבלן אז נשקול קודם לקנות.
- מה המחיר שיווק הנכון בו אפרסם את הבית? בואו נודה באמת, רובנו וזה ברור רוצים למכור בכמה שיותר, רובנו גם בטוחים שהנכס שלנו הוא הטוב ביותר, לכן רובנו נפרסם את הבית במחיר גבוה. השאלה כמה גבוה? חשוב שנבין, מחיר גבוה מדיי זה מחיר שלא ימשוך מספיק לקוחות לנכס ובכך לא נקבל הצעות מחיר מקסימליות, אם בכלל. מצד שני מחיר נמוך מדיי יכול לגרום לכך שלא נמכור במחיר המקסימלי. חשוב להבין מהו מחיר השיווק הנכון, רצוי ואף כדאי להתייעץ עם מתווך שמכיר את השכונה והאזור ועושה עסקאות על בסיס קבוע. זה ישתלם לכם בסוף.
- איך אפשר להציג את הנכס באופן אטרקטיבי בפני קונים? ראשית, חשוב לסדר את הבית ולדאוג לכך שהוא יהיה נקי לפני שאנשים נכנסים לנכס. אבל אפשר כמובן לדאוג לצוות מקצועי, שידאג לצלם את הנכס, בתאורה הנכונה ובשעות הכי מתאימות, יחד עם הזוויות שיחמיאו לכל חדר.
אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, לכן סידור נכון של רהיטים, רענון צבא, שליטה ביתרונות של הנכס שלנו ובסביבה יכולים לעשות את כל ההבדל. - איך אפשר למשוך כמה שיותר קונים לנכס בעת מכירה? כמו כל מוצר, שיווק איכותי ומקצועי יכול לסייע למכירה טובה יותר של הנכס. בין אם זה בפרסום ברשתות החברתיות, סרטון מקצועי, יצירת מודעות בעיתונות הרלוונטית ואפילו קידום אייטמים לתקשורת. הכל הולך ואם יודעים לעשות זאת נכון, ניתן תוך זמן קצר במיוחד להגיע לכמויות אדירות של קונים פוטנציאלים. כמובן חשוב לסנן את הרלוונטים.
- מי הקונה הכי טוב? זו שאלה קצת מורכבת אבל בשורה התחתונה לרוב הקונה הכי טוב הוא זה שיהיה מוכן לשלם את המחיר המקסימלי. נשאלת השאלה איך מזהים מי הקונה שמוכן לשלם את המחיר המקסימלי? דבר ראשון והכי הגיוני – קונה עם כסף. קונה שמכר כבר את הבית שלו, בעל אישור עקרוני ויכולת להתקדם לעסקה. הנתונים מהשטח מלמדים שהקונים שיהיו מוכנים לשלם יותר ברוב המקרים יהיו אלה בעלי הצורך לגור דווקא כאן, לדוגמא קרובי משפחה שגרים באזור.
סוג נוסף אלו קונים בעלי מאפיינים דומים, לדוגמא קהל דתי ירצה לגור באזורים דתיים. כדי לזהות קונים כאלו, נדרשת מומחיות ומקצוענות ברמה הגבוהה ביותר. ברוב המקרים הגעה רנדומאלית של קונים דרך פרסום ביד 2 לבית שלנו לא מספיקה. צריך לדעת לבצע סינון. סינון מדויק יחסוך לנו זמן יקר וכידוע זמן שווה כסף. - איך מייצרים תחרות בין הקונים? עסקה טובה מתחילה במידה רבה בתחרות בריאה. אתם רוצים ליצור מצב בו יש תחרות על הנכס כדי להשיג שתי מטרות מרכזיות. אפשר דרך התחרות למקסם את שווי הנכס אך בנוסף אתם גם תוכלו להיות בעמדת מיקוח אידיאלית ובעצם לבחור מי אתם רוצים שיקנה את הנכס. כדי לייצר תחרות כזו צריך להפעיל אסטרטגיות משא ומתן מורכבות, לפרסם את הנכס בין כמה שיותר קונים פוטנציאליים ולשמור על "מתח" בריא לכל אורך חייה של העסקה, עד לחתימה.
- מהם שלושת התנאים לעסקה הטובה ביותר עבורכם? אתם חייבים לשאול את עצמכם מה הדברים הכי חשובים עבורכם מבחינת העסקה. האם מדובר במחיר, אולי בתנאי התשלום או שבכלל בפינוי ובמועד העסקה? כל אלו הן שאלות חשובות אך כדי לענות עליהן נדרשת התייעצות עם מומחים. כאלו שמכירים את השוק, ביצעו כבר מאות עסקאות ויודעים לתפור עבורכם את העסקה הטובה ביותר שתוכל לענות על הצרכים שלכם באופן אופטימלי. תשתדלו להקפיד על אלה בעת המכירה ותרוויחו יותר.
אכפת לנו, שתרוויח יותר.
רועי גופמן
ייעוץ, יזמות ושיווק נדל"ן